文章
其他 > 邱家駿醫管局工作22年 3大原因決定外闖:「癌病者日日計住用錢好辛苦!」

邱家駿醫管局工作22年 3大原因決定外闖:「癌病者日日計住用錢好辛苦!」

21-11-2023

AXA安盛首席醫務總監、醫管局前總行政經理(質素及標準)邱家駿醫生,1993年中文大學醫學院畢業後,先在聯合醫院服務,2002年到瑪麗醫院深切治療部工作,在公立醫院做了17年臨床醫生,及後升任行政管理,盡顯領導才華。在醫管局工作了22年的他,2015年變身醫療集團執行醫務總監,再以營運總監身份成為港怡醫院的創院功臣。在公私營醫療界領軍多年、視野廣闊的邱醫生周身刀張張利、瓣瓣精,2019年加入保險界貢獻醫保。


 

AXA安盛首席醫務總監、醫管局前總行政經理(質素及標準)邱家駿醫生與《晴報》陳小芝分享在公私營醫療界工作的故事。(圖片:晴報)

相約邱醫生在AXA安盛總部舒適的員工中心暢談,眼前西裝筆挺的他,跟我在酒會場合上碰到的同樣親切,是一位給人高指數穩重感的「高管」。我好奇問:「你中學讀拔萃男書院,嗰時已經立志大學要讀醫?」

他答道:「喺我哋嗰個年代其實選擇唔多,以讀大學嚟計通常醫生、律師、工程師、會計師,科目嘅選擇好有限。工程師,我計數唔叻;律師,我說話又唔夠好,所以最後揀咗做醫生。」

對於大學選科,以至未來工作的抉擇,家庭和中學兩方面對其影響有多大?「中學同學乜人都有,影響唔大,反而家庭影響得我最大嘅係爺爺,我好尊敬佢。我考到(大學)醫科時第一時間話畀爺爺聽,佢當時喊。喊除咗因為開心,亦因為佢知道讀醫好辛苦,覺得個孫要捱好幾年。爺爺喊嘅另一個原因,因為佢做布匹絲綢生意,我話佢聽讀醫,即係我唔會承繼舖頭。」邱醫生父親的開明和支持,亦是他的一支高效強心針,「爸爸話我鍾意點就點,冇乜所謂,而我覺得每個人都唔應該受背景束縛,要揀自己嘅路去行。」

人生每行一步,都總會有些「因為.所以」。邱醫生選擇做醫生的理念是…「醫科面試,被問到點解想做醫生時,一定唔會有學生話我將來想做保險公司嘅醫務總監,個標準答案一定係我想幫人之類,我當時答得比較特別,我話:『如果我家人有病時,我會知道點樣處理』。」

 

妹妹患癌感無力 階段式學習面對死亡

約10年前,他的妹妹被肺癌奪走了生命。當時,雖然行醫經驗已經很豐富,亦見慣了生死,但當事情發生在自己家人的身上時,由醫生變成病人家屬的打擊絕非一般。他說:「當時我有幾個感受。第一,原來我做咗咁耐醫生,面對自己家人有癌症嘅時候,個腦會亂晒;第二,會發現喺治療過程入面,雖然跟足晒規矩同程序,但從家屬嘅角度去睇,會發覺有好多地方不足;第三,喺藥物方面,肺癌藥物價錢好昂貴,我都叫做好彩仲負擔得到,但唔少香港人未必負擔得起標靶治療同免疫治療嘅藥物,所以喺我妹妹過身、同埋我離開醫管局之後,我都有好多機會參與民間組織嘅癌症活動,對優化藥物及治療提供意見。」

妹妹的去世,讓一向專業、冷靜的邱醫生,第一身感受到病人家屬的無力感,「當時我身邊嘅同事唔太敢出聲,好記得當我第一次睇到妹妹張肺(X光)片時,我同一個心胸外科醫生講:『呢個一定係良性,唔係惡性嘅病嚟嘅』,嗰位同事睇咗片之後唔出聲,就話:『唔緊要啦,我哋都要攞組織去化驗』。若干年之後,該名醫生話我嗰時完全冇咗主意、冇咗準則,我只係想佢(腫瘤)良性,並唔係知道佢係良性。現在如果有朋友嘅家人患癌,我都會分享番自己嘅經歷。」

病人死亡,對於世上所有醫生來說,都是一種階段式學習,「每個醫生都會經過幾個階段,開初會好投入喺件事入面,所以病人過身呀、佢家屬喊呀你都可能會忍唔住。跟住慢慢你會變到好抽離,病人過咗身,病人對你嚟講可能變成一個Number、一個病症,完全出於一個自我保護嘅機制。再慢慢、慢慢達到一個平衡點,會知道能力有限,同理心要去到邊一度,而唔會過份投入事件當中。」

我問:「有冇見過零同理心或情緒過激兩大極端嘅醫生?」

他說:「有,就算我自己都去過呢兩個極端。」

 

他表示年青時的自己,曾經投入到動過真火,「記得我做深切治療部嘅時候,有次收咗一個十幾歲嘅男病人,佢因為心律不正突然昏迷,我哋幫佢搶救。佢父母年紀好大,超過70歲,每日由朝到晚坐喺深切治療部門口啲凳嗰度。我夜晚當值見到佢哋,於是勸兩老返屋企休息及等消息啦,點知原來佢哋冇手機,連屋企都冇電話。醫院夜晚好凍,兩老坐喺度好辛苦,所以我都會叫啲護士畀杯暖水呀、畀張毛氈佢哋呀咁。最後,好彩佢哋個仔救得番,亦都冇乜嘢後遺症,於是我哋送番後生仔上普通病房。隔咗一兩日後,我咁啱上去巡房,見到後生仔嘅父母餵緊佢食嘢,但呢個後生仔竟然用粗口鬧父母,內容好難入耳,我好嬲,加上我嗰時又後生啲啦,聽到我把幾火,一手就攞起個排版(病歷表)用力拍落枱鬧佢,一拍落去嗰下,全個病房靜晒,我乜都聽唔到,剩番啲機器聲『嘟…嘟…嘟』,個後生仔好驚,其實我自己都好驚。嗰次係我醫人生涯之中,唯一一次鬧病人,我真係從來未試過。亦都咁講,今日發生的話一定被人投訴。」

護士長見狀,立即跑過去替年青的邱醫生打圓場,這件事實在難以忘懷,後來他轉職行政成為了管理層,需要處理投訴事件時,但凡涉及醫生鬧病人這類個案,他都會坐下來和相關醫生分享自己的故事,「我成日話鬧人有兩個層面,你想對方記得一啲嘢、你想佢改變一啲嘢,就應該關埋房門去鬧;另一個鬧人嘅層面純綷為發洩情緒,但作為一個醫生,呢樣嘢一定唔應該。所以我嘅工作辛苦之處,未必一定喺工作上面,有時係情緒上面嘅管理。」

 

寫「萬言書」開啟行政之路

邱醫生的「上心」,亦從他寫給上司的「萬言書」中見一斑。

他說:「我喺深切治療部工作時,會見到好多醫院嘅黑暗面,例如畀錯藥、開刀時出現問題等等,呢啲病人最後去咗邊?其實都係去咗深切治療部。好記得當時有個病人半夜抽筋,我哋幫佢搶救,然後安排佢入深切治療部啦、抽骨髓啦、照電腦素描啦,搞咗足足成晚,到病人情況穩定之後,已經係朝頭早六點幾。如果我去瞓覺,我驚一陣間巡房唔知醒,於是就捉咗個年青醫生去飲咖啡傾偈。言談間講到點解個病人會抽筋嘅呢,其實抽筋唔係因為佢有呢個病,而係一連串醫療失誤引致。病人本身食緊一隻血壓藥,但隻藥會令到身體鹽份改變得好大,佢去睇街症時已經幫佢改咗藥,但入院時又冇留意,又開番第一隻藥畀佢。加上做手術要空肚,空肚又會吊鹽水、吊葡萄糖水,再加上佢係『執雞手術』,有空檔先攝入去做,佢一路都『執唔到雞』,一路喺度等,於是佢吊咗好多葡萄糖水,搞到身體嘅電解質指數唔穩定,中間仲有人幫佢抽過血,血嘅報告又冇人睇到,於是搞搞下去到半夜就抽筋嘞。」

事件發生後,邱醫生認為流程和溝通上必須有所改變,於是便寫了一份詳盡的建議書給部門主管,「部門主管睇完之後,就話:『嗯,都寫得幾好吖,你不如畀院長睇啦!』咁我又將建議書電郵畀院長,院長睇完之後,就話都幾好吖,你不如電郵醫管局行政總裁啦,當時係蘇利民,咁我又Send咗畀蘇利民睇。又隔咗兩日,佢嘅秘書就回覆我『多謝!』然後再冇下文。呢件事之後大概半年左右,香港政府開始推動『醫院認證』,瑪麗醫院係其中一間參與先導計劃嘅醫院,當時院長記得好似有個人好多事嗰喎,不如就叫佢做啦,我就係咁樣開始轉做行政工作。」

前線救人、行政領軍,在醫管局工作了22年的邱醫生別有一番體會,「喺公營醫療體系做行政,就好似一個好大機器入面嘅齒輪,好處係大家同一個目標一齊去做,唔好處係咩?如果你諗清楚啲,上面會棘住你,下面亦會棘住你,當如果你嘅諗法比人行前啲,或者想做一件大啲、唔同啲嘅事,咁你喺呢個體系入面就會覺得有好多制肘嘞,呢個係驅使我後來離開公營醫療體系嘅部份原因。」

 

為病人保單出力:首要以風險為本

作為醫管局的「明日之星」,邱醫生怎樣說服自己跳出Comfort Zone,接受私營機構的工作邀請?他說:「我冇諗咁多嗰喎,唔會去諗如果唔走又會點點點,我離開又會點點點,我成日覺得但凡諗得耐,就會留番喺度。英文有句話opportunity presents itself,當有個機會嚟嘅時候,又覺得自己第一有能力,第二有魄力,最重要係第三有體力,就不妨試下去闖新嘅路。」

加入保險業,成為首席醫務總監的他,每天都為病人的保單出力,「任何情況之下,我哋都要:第一要『風險為本』 — 購買保單時,自己冇病冇痛又後生就最好啦,但如果本身有疾病,最極端例子生Cancer、有嚴重心臟病等等,通常買唔到(保險)。有好多人有病,但又未必嚴重到會死嘅,咁呢啲人點去做風險評估呢?令到佢哋可以得到保障,同時唔會令保險公司蒙受不必要損失,中間牽涉到好多醫學嘅知識,呢啲就係我其中一個好重要嘅工作。第二要『對客公平』— 買咗保險,最緊要賠得準確。醫學發展一日千里,好多條款可能已經喺10年前、20年前寫落,點樣去解釋個條款,純綷從字面去解釋,還是用現代嘅醫療科技去解釋呢?最簡單,例如20年前都未有免疫治療,都未必有標靶治療,呢類藥物用番三十年前嘅保險條款,要點樣去解釋呢?仲有『時間』,假設一個做咗膽手術嘅普通病人,保險公司要用6個禮拜去賠償畀佢,叫做合理啦,但一個癌症病人,可能每個月用緊6萬、7萬蚊,賠償如果唔夠快,就好影響佢嘅治療,人哋已經有Cancer,仲要日日去計算用錢,真係好辛苦。我哋現在盡量希望做得好啲啦!」

邱醫生指近年「帶病投保」的個案多了,病患年輕化,30幾歲的人也可能膽固醇超標、也可能患有慢性疾病,要完完全全健康才能投保接近沒可能,「如果投保人士有啲病嘅時候,長遠風險應該點樣計算呢,當然我哋有精算師幫手啦,但醫學上嘅邏輯要點樣同個精算師去傾呢,亦都係我哋嘅工作。」

講到工作,邱醫生的工作如同一面鏡子,他最清楚香港人大大小小的「保單」、林林總總的病患。我們最大的「敵人」到底是甚麼病?

「如果從臨床嘅角度,一定係癌症同心臟病嗰一類,有啲係你冇辦法去控制嘅,有啲改變生活習慣、例如唔吸煙唔飲酒可以幫助到少少,我反而覺得好多時最大嘅問題係拖延診治,呢個唔單只保險嘅範疇見到,過往我喺醫院做嘅時候已經發現,所以我做醫生嘅時候,有一句說話我一定唔會講,就係問病人:『點解你咁遲先嚟睇我?』其實好多人唔係唔知道自己有病,但喺公立醫院睇醫生,早上抽血、晏晝睇門診、再等攞藥,真係要預全日、冇一日都搞咗你半日,香港又真係有好多人手停口停,或者公司唔容許佢攞病假,所以延遲睇病,未必係個病人諱疾忌醫,好多時係個客觀環境上做唔到。另一個原因係錢,我嘅工作崗位其中一個特別嘅地方,就係會睇到唔同醫生、唔同醫院嘅收費,見到好多私營醫療體系的確好貴,好多人一諗到有藥都冇錢醫,自自然就拖延。」

 

在醫管局工作了22年後,邱醫生跳出Comfort Zone到私營機構工作。(圖片:晴報)

 

有感新冠反思健康 分享生活態度

說到底,一切從預防開始,邱醫生勸勉每一位《晴報》讀者愛惜身體,「呢一樣嘢連我自己都未必做到。我以前做臨床醫生時亦同時會做研究,夜晚要喺醫院當值,同埋有好多機會去外國講書。有時朝頭早瞓醒,我都要諗一諗自己呢一刻喺屋企吖、喺醫院吖定係喺酒店。到離開公營醫療體系之後,好多時一個星期有5、6晚業務應酬,都未必係一個健康嘅生活。有時睇番轉頭,新冠肺炎有一段時間暫停咗呢啲活動,令大家反思其實係咪需要咁多應酬呢,我有問過自己呢個問題,發覺真係唔需要。新冠過後,我刻意減少應酬,對自己身體好啲,但新冠期間在家工作,當時過咗一個星期我已經覺得唔對路,因為連行嘅機會都冇,日日困喺間屋度,係要做多啲運動嘅,起碼由基本做起行多啲啦。新冠肺炎有個機會畀大家去反思健康問題。」

邱醫生凡事「上心」,接到保險中介同事Case時,要求同事盡快研究資料及答覆查詢。他經常對同事說:「對你嚟講可能只係一個Case,但對中介同事嚟講係一張單、一個生意機會,甚至係佢成個月唯一一張單,得同唔得,都要盡快提供答案。」這一邊廂盡快,但另一方面他卻支持大家Hea,「心態上面,而家好多人都講Hea,其實Hea都唔係一件壞事,但有一個先決條件,就係你個Hea唔好影響到其他人,例如好似我自己去旅行咁,我都Hea㗎,唔會特別去編行程,但工作上就唔可以Hea到影響工作流程,大家係一個團隊。」

他分享給大家的養生錦囊就是 — 平淡不是壞事!

「生活唔一定要多姿多采,平淡係養生嘅最基本。除咗飲食、運動之外,心態都好重要。講到保險,保險係一樣好長時間嘅嘢,買咗就會擺埋一邊,唔好彩先至攞出嚟用,我覺得大家定時要睇番,起碼知道自己嘅保障內容,因為隨住時間,保障嘅要求內容可能已經唔同咗,後生時候,同你結咗婚、有小朋友所要求嘅嘢已經唔同。」

 

邱醫生寄語《晴報》讀者:「平淡係養生嘅最基本。」(圖片:晴報)

文章來源:https://skypost.ulifestyle.com.hk/article/3652610/晴報VIP-邱家駿醫管局工作22年-3大原因決定外闖-癌病者日日計住用錢好辛苦

疑難排解

會員註冊


或許你會想看